Girlpower

Det er den internasjonale kvinnedagen, og det passar å servere vin frå kvinnehand. Gjer det noko frå eller til, om vinen er laga av ei kvinne heller enn ein mann? Kanskje ikkje for vinen, men for kvinna. Kvinner er underrepresenterte i vinverda. La dei få sin rettmessige plass ved gjæringskaret. Piker kan pigeage!

Andrea Mullineux – kvinnen i kjøleskapet

Mullineux er ei av mange kjærleikshistorier til land og folk. Landet er Swartland, nord for Cape Town i Sør-Afrika. Folka som fann kvarandre er Andrea og Chris. Chris er lokal og Andrea kjem frå det nordlege California. Etter nokre år i vinarbeid i Sør-Afrika, fekk dei trua på Swartland og at det kunne kome noko spanande ut av den spanande geologien og dei gamle vinstokkane som var der. I 2007 starta dei opp, med leigde vinmarker og lånte gjæringskar hjå Reyneke. Det tok ikkje mange år før syrah- og cheninbasert vin frå garden var mellom dei mest omsnakka frå heile Sør-Afrika.

Andrea er vinmakar og arbeider pragmatisk. Målet er å vise kva som mogleg med syrah frå gamle vinstokkar. Og det må eg seie at ho får til. Mullineux Syrah er ein vin eg har kome tilbake til fleire gonger, og som imponerer. Druene kjem frå vinstokkar som står i ulikt jordsmonn. Granitt, glimmerskifer og jernrik sandstein bidreg med kvar sine element. Den kvite Old Vine White er basert på chenin blanc, krydra med clairette, grenache blanc, viognier og semillon. Ubytte er lågt, grunna gamle vinstokkar og varmt klima, og ligg mellom 24 og 33 hl/ha. Vinen vert overført til fat, etter at dei grove sedimenta er fjerna. Gjæra på fat og mogna i franske fat (brukte fat på 500l og nye 2000-litersfat) i ni månader. 18 996 flasker vart produsert i 2018-årgangen.

Mullineux Old Vines White 2018

Fyrste smak av denne vinen var noko skuffande. Eg skreiv ned nokre ord frå fyrste glaset etter opning. Vinen vart testa frå eit Riedel Vinum Sauvignon Blanc. Lite lukt frå glaset. Men eg klarte då å finne marsipan, tropisk frukt og eit snev av lanolin. Vinen var tørr, i ein rik stil med litt for dominerande alkoholvarme. Det var smak av marsipan, mandel, gule eple og tropisk frukt. Ein del motstand i munnkjensla.

På dag tre tek eg flaska ut av kjøleskåpet og prøver i eit Zalto Burgundy-glas. Ja ja ja, no var det andre bollar! Luktene som stig frå glaset er no klarare og meir intense. Visst er det ein rik vin, men her har kome noko mineralsk som balanserer det heile. I munnen er det framleis ein kamp mellom middelhavs-rikdom og chenin blanc si innebygde syre. Munnkjensla har blitt meir fløyel, der det på dag ein var dongeri. Chenin blanc er nok ei vindrue for spesielt interesserte. Men eg er spesiell, og eg er byrja å bli interessert.

69% chenin blanc, 12% clairette, 9% grenache blanc, 7% viognier og 3% semillon. 289kr er vinen verd. Ser ut som 2018 no er utseld, men 2019 er nok på veg inn.

HF

Katharina Wechsler

Etter elleve år i Berlin returnerte Katharina Wechsler til Westhofen for å overta heimgarden og bli vinbonde. Filosofien i botn er å laga elegante vinar med adresse – der åkeren er viktigare enn kjellaren, vinar med karakter og finesse, vinar som skal gje deg lyst å ta ein ny slurk. Undervegs har Klaus Peter Keller vore ein viktig mentor og støttespelar.

K Wechsler Kirchspiel Riesling 2013

Nyutpakka badeball, våt stein og sylta sitron frå nyopna flaske. Lysare sitrus og modne eple luskar rundt i bakgrunnen. Får eit par timar karaffelkarantene før ordentleg smaking. Lufting gjer godt. Eple, aprikos, sitron og appelsin. Litt honning bakom. Herleg duft.

Syrleg appelsin i anslaget, slankt midtparti med eplekart, lagvise sitrontonar, honning og eit ørlite bittert grapefrukttouch. Lang avslutning med kvass sitron som glir over i fyldigare sitrondrops med uendeleg lengde.

Svært vellukka 2013-riesling med mykje syre (sjølvsagt), men samstundes godt balansert munnkjensle. Fungerte veldig fint til tunfisk-poke, og ein vin eg angra på at eg ikkje har kjøpt meir av.

JTS

Champagne Launois

De har holdt på en stund, Launois. Siden 1872. De er for tiden i sin åttende generasjon og det er søstrene Séverine og Caroline som står for driften i dag der Séverine har ansvaret for kjelleren. De jobber bærekraftig og er sertifisert etter HVE (Haute Valeur Environnemental) som er et system der man ikke bare ser på arbeidet i vinmarken, men også på bærekraften i øvrig drift.

De holder til i Le Mesnil-Sur-Oger i Côte de Blancs; som er chardonnay-området par excellence. Derfra blir ofte vinene stramme og kalkpregede noe jeg synes kommer godt frem hos Launois. De er ikke helt Nelson Van Alden, men de biter tennene godt sammen. Med litt tid på langs vil nok noe av dette roe seg noe. Jeg ville lagt bort de enkleste cuveene, særlig chardonnayene, et år før åpning om du har anledning.

En trend i Champagne de siste årene har vært å gi mer informasjon på etikettene eller gjennom nettsiden og spesielt degorgeringsdato er interessant på viner uten årgang. Mange kvalitetsprodusenter har viner som tjener på et år eller to kjelleren selv på de enkleste cuvéene og da er det greit å vite om dette allerede har skjedd eller ikke. Her synes jeg Launois har en del å lære.

En annen kommentar jeg vil komme med er prisen. Launois er jevnt over meget prisgunstig til Champagne å være og om dette får den utviklingen jeg tror i kjelleren vil de være strålende kjøp. Hvis de, mot formodning, kollapser stiller det seg annerledes. Jeg kommer til å legge bort et par flasker for å se, så kan jeg rapportere når de åpnes.

Veuve Clemence
100% chardonnay, ingen dosage (under 3 gram/liter sukker)

Tydelige gule epler på nesen, sitronskall og litt toast og rå hasselnøtter.
Bredt, kremet anslag. Syren er distinkt og følger raskt på. Frukten går mot grønne epler og sitron. Avslutter knusktørt med en ru utgang og litt saltsmak. Pen lengde. 359 kr.

Oeil de Perdrix
100% pinot noir, 6 gram dosage (brut)

Noe tilbakeholden nese. Røde epler, urter og noe floralt, men alt er nokså dempet. Mykt anslag med fin kremet fylde. Frisk syre, tynner ut litt i midtpartet og avslutter tørt. Fin lengde og en litt besynderlig utgang der vinen kommer tilbake etter å ha annonsert sin avgang.

Begge vinene til Launois var klart best på dag to, og de trivdes med mat. En enkel linguine med ricotta og sitron var utmerket følge. 359 kr.

MB

Veronica Ortega

Veronica Ortega, opprinnelig fra Cadiz, vest i Andalucia lager i dag vin fra gamle vinstokker i ulike marker i og rundt Bierzo. Hun returnerte fra en slags vinopplæringsturne hos noen av de beste husene i verden. Fra Alvaro Palacios i Priorat, via Burn Cottage i Central Otago, Niepoort i Douro og videre til Comte Armand og Domaine de la Romanée-Conti i Burgund, Combier i Rhône før hun endte opp i Bierzo hos Raul Perez. Dette var trolig fin bagasje å ta med seg da hun slo seg ned i landsbyen Valtuille i Castilla y Leon. I marken baserer hun seg på økologiske og biodynamiske prinsipper, i kjelleren tilsettes en liten dose svovel ved tapping.

Ortega Kinki 2019

Mange har sikkert forsøkt den pent prisede vinen Quite (200 kroner), men for en hundrelapp opp får du Kinki 2019, med druemiks bestående av både røde og hvite druer. 85% mencia, 7 % palomino og 8% godello. Elegant klar rubinrød, med duft av moreller, bringebær og fiol. Frisk smak av ferske, knuste bær og lett steinete avslutning. Det er enkelt å forstå hva Ortega mener med at mencia kan uttrykke mye av det samme som pinot noir. Hennes utgave er i alle fall et godt eksempel på at hun har tatt med seg mye fra sin tid i Frankrike.

LJ

Solange Tribut

Den første gangen jeg traff Solange Tribut, var under en messe – jeg tror den var i Bergen. Hun var der sammen med faren og søsteren, og de to søstrene så utilpass ut der de stod bak bordet, uten stor trafikk ved stasjonen deres og uten de helt store engelskkunnskapene. Det må ha vært rundt 2010, og jeg mener Solange skulle vise frem den første årgangen av viner hun hadde laget selv, 2008-årgangen, av druer fra den ene hektaren som hun hadde kjøpt for egne penger. Jeg husker at jeg var imponert, både av hennes og av farens viner. Noe av det jeg bet meg merke i, var den enormt høye kvaliteteten på kommunevinene deres. De stod ikke tilbake for mange av premier cru Chablis’ene jeg drev og smakte på samme tid. 

Plutselig, en dag for noen uker siden, stod vinen i polhyllen foran meg. Da måtte det bare smakes! 

Solange Tribut Chablis 2015

Burgund, Frankrike Medium+ intens på nesen. Dufter av modne gule epler og sjø. Litt marsipan, og urter. Tang. Espressiv og innsmigrende nese. Begynnende utvikling. Medium+ intens i munnen, medium+ syre, medium fylde, tørr. Rikt og fruktig anslag, syrlig og steinaktig midtparti og slutt. Lang avslutning som smaker av østers. Helstøpt vin, og konkurrerer i tet i feltet kommunechablis! Dette var godt! 299,90 kr

Chiara Condello

Chiara Condello lager vin i den kanskje ikke helt kjente vinappellasjonen Predappio. Det er ikke så ofte vi ser viner laget på Sangiovese, fra regionen Emilia-Romagna. Sangiovesen herfra er ofte litt tettere og strengere i stilen når vinen blir laget på druer fra Toscanas langt mer kjente vinmarker. 

Her lager Condello elegante viner, kirsebærpregede som man forventer av Sangiovese, og med en imponerende struktur. Vinmakingen hennes handler om å la frukten snakke; skånsom intervensjon gir de beste vinene, er essensen i hennes vinmaking. Vi snakker store slavonske eikefat, villgjær og håndplukking! 

Chiara Condello Predappio 2016

Emilia-romagna, Italia Medium intens på duft. Kirsebærstein og mørke bær, tjære, lett vaniljetone, noe røde blomster, brent stein. Medium+ intens på smak. Tett, medium+ syre, medium- fylde, medium- tannin, tørr. Preget at sorte kirsebær i anslaget, fruktig gjennom smaksbildet. Syrlig avslutning. Frisk og fin vin som har nok struktur til å tåle ganske mye forskjellig mat, gjerne en rik rett på svin eller en av de litt lettere biffrettene! Godt! 209,90 kr 

I anledning kvinnedagen

Det er på mange måter synd at vi fremdeles må løfte frem vinmakerens kjønn når vi snakker om vin, men som yrke er det fremdeles mye tradisjonalisme i alt fra produsentledd til forbruker. Det er på mange måter utrolig at det er nødvendig å påpeke at det ikke er noen kvaliteter ved hvilket kjønn vinmakeren har, som påvirker om vinen blir god eller ikke. I gamle dager i Burgund, fantes der gamle gubbevinmakere som ikke ville kvinner komme inn i vinkjelleren da kvinnene menstruerte fordi gubbene mente det kunne forstyrre vinens utvikling. Siden den gang har vi kanskje kommet litt lenger – men ikke så mye lenger. Derfor er det riktig å løfte å løfte frem kvinnelige vinmakere – spesielt i dag på kvinnedagen, men også til vanlig.

HJ

Meir om kvinnelege vinmakarar

Lyst å vite meir om kvinnelege vinmakarar? Les Håvard sin artikkel om Sybille Kuntz frå kvinnedagen i fjor, eller høyr podcastintervjuet med Simone Adams.

Leave a Reply